fredag 3 januari 2014

TV-serieåret 2013

Förra året tittade jag på en hel del tv-serier. Jag tror jag aldrig kollat på så mycket tv-serier som jag gjorde förra året, med en god anledning. Det fanns så otroligt mycket bra att kolla på! I detta inlägg berättar jag lite om de serierna jag gillat mest och skulle rekommendera alla att ta en titt på!


Sherlock:
Jag vet att Sherlock inte släppte några fullängdsavsnitt under 2013, men det var under förra året jag fick upp ögonen för serien. Med den snyggaste produktionen av en tv-serie någonsin så berättar Sherlock en intressant tolkning av Sherlock Holmes i modern tappning.

+ Filmningen, musiken och rent allmänt presentationen! Sherlock och John's snabba och roliga dialoger.
- Få avsnitt. Partier som ibland känns lite omotiverat långa.


Orange Is The New Black:
En Netflix-exklusiv serie som handlar om ett kvinnofängelse. Vi följer Piper Chapman som anländer till fängelset mitt i livet, och där hon får lära sig leva efter andra regler. Sjukt välskrivna karaktärer och skickliga skådespelare! Riktigt rolig och samtidigt väldigt gripande. Ett måste helt enkelt!

+ Underbara och framförallt olika karaktärer.
- Några ointressanta partier ibland. Kanske..(?)


Breaking Bad:
Jag såg igenom hela Breaking Bad på några få veckor. Det säger en del. Highschool-lärare tröttnar på sitt liv och börjar sälja droger, i korta drag. Sjukt spännande i många stunder! Karaktärerna visar både bra och dåliga sidor hos varandra. Många minnesvärda scener. Saul Goodman är en riktigt rolig karaktär.

+ Minnesvärda karaktärer och häftiga scener.
- Finns flera partier som känns som transportsträckor.


Misfits:
Några brittiska tonåringar som har samhällstjänst får superkrafter som de inte riktigt vet vad de ska göra med. Olika karaktärer som blir en intressant mix tillsammans. Riktigt rolig och bra användning av licensierad musik.

+Många roliga avsnitt och situationer. Karaktären Nathan hat-älskar man!
- Avsnitten hänger inte bra ihop. Inte speciellt genomtänkt. Nathan försvinner i tredje säsongen och jag slutade titta.


Attack On Titan (Shingeki No Kyojin):
2013 släpptes den bästa animen jag sett sedan Death Note. Den är så otroligt cool och har en sån seriös ton som man sällan ser i animes. Världen har blivit invaderad av jättar som äter människor och nu måste människosläktet kämpa för sin överlevnad. Vissa scener är så tragiska och känslosamma att jag nästan inte orkar titta, men ändå kan jag inte sluta! Så sjukt jäkla bra!!

+Attack on Titan har öppnat min ögon för anime igen. Tack! Årets bästa intro-låtar!
-Vissa avsnitt kan vara en aning långsamma.



Doctor Who:
Förra året var det 50-jubileum av den brittiska, klassiska sci-fi-serien Doctor Who. Av en slump börjar jag och min sambo titta på den nya serien av Doctor Who, och fastnade för den. Många veckor senare sitter vi fortfarande på kvällarna och tittar på avsnitt och skrattar och fascineras av den underliga värld som Doctor Who bjuder på. Det är något med Doctor Who som är otroligt bra, utan att jag egentligen vet exakt vad det är. Den är bara bra. Riktigt bra till och med! Kanske till och med den bästa serien jag någonsin sett!(?)

+Fantastiska ikoniska karaktärer och skurkar, världar och dialoger!
-Finns en del dåliga och tråkiga avsnitt.

Tills nästa gång
Ha de gott!

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Tycker också att det är svårt att peka ut exakt varför nya Doctor Who är så bra, men har kommit fram till att mycket beror på att karaktärerna är så välutvecklade - inte bara huvudkaraktärerna känns genomtänkta. Sen är ju skurkarna helt fantastiska också! Kan för övrigt också rekommendera serien med första doktorn om ni inte sett den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! De flesta karaktärer i Doctor Who är sjukt bra skrivna! Jag ska ta tag i lite mer Classic who efter jag kommit helt ikapp den nya serien.

      Radera