torsdag 2 januari 2014

Recension: Worms 2: Armageddon


Snart så är framtiden här. Och då är det inte framtiden med flygande skateboards som i Tillbaka till framtiden jag pratar om. Nej den framtid jag syftar på är att allt mer av spelutbudet på våra moderna plattformar endast kommer gå att nå via en digital butik istället för en fysisk. Allt fler indiespel hyllas och får toppbetyg, och i de flesta fall kan de endast nås vi digital distribution.

Ett spel jag har nått via digital distribution är Worms 2: Armageddon. Det kostade en liten bit över hundralappen och hämtades hem via Playstation-store, den digitala butiken i Playstation 3. 

Om man har spelat Worms tidigare så känner man garanterat igen sig. De galna vapnen är här, de lekfulla bakgrunderna på banorna och de roliga rösterna på maskarna. Precis som i tidigare spel så kan man fortfarande göra sina egna lag och regler, som man sedan använder i multiplayer.

Det finns även singelplayer-uppdrag där man ställs inför olika utmaningar och pussel. Om du klarar uppdraget belönas du med en valuta som du kan köpa vapen, hattar, banor, röster som du sedan kan använda när du skräddarsyr dina lag och regler. 

Worms är som absolut roligast i multiplayer. Det är när man sitter i soffan och spelar tillsammans som spelet verkligen kommer till sin rätt. Det är enkelheten i Worms som är dess styrka, och det är denna styrka som får mig att säga "en match till" efter en avklarad omgång. 

Men det finns tyvärr några dåliga sidor med spelet. Gränssnittet känns ibland ganska otydligt och dumt. Man hittar inte det man vill, vilket är irriterande. Något som jag saknar är co-op uppdrag, vilket jag tror hade funkat hur bra som helst i ett Worms-spel. 

Bortsett från sina brister är fortfarande Worms-konceptet sjukt underhållande och lättillgängligt vilket gör att det bara är att sätta sig ner och spela och ha kul, även fast man aldrig rört en Worms-spel innan. Och det är inget dåligt betyg!

Worms 2: Armageddon får 4/5 i betyg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar