måndag 27 januari 2014

Magic the Gathering-draft

Nu har jag spelat magic i ca en månad. Spelet har blivit mer advancerat och nu är det ganska mycket att hålla reda på. Jag och några kurskamrater brukar sitta och spela några parti magic i väntan på föreläsningar, vilket är väldigt trevligt.

Igår var jag på min första magic-draft. En draft går till så att deltagarna tar med sig tre stycken boosters var (paket med 15 kort i). Man börjar med att öppna en booster var och tittar igenom korten. Sen väljer man ett kort av dessa 15, det kortet behåller man, sen så skickar man vidare resten av korten till personen bredvid. De andra deltagarna gör likadant, så även du får en ny hög med kort som du får välja ut ett kort ifrån och sedan skicka vidare. Så håller det på tills alla kort från allas deltagares boosters är utdelade, sen är det dags att bygga en kortlek med de kort man fått. Denna kortlek ska bestå av 40 kort, varken mer eller mindre. Sedan spelar man i turnering så att alla får möta alla. Den som har vunnit flest matcher vinner.

När alla matcher är spelade så gör man en så kallad "rare-picks". I varje booster finns nämligen ett kort som är sällsynt. Alla dessa sällsynta kort som fanns i de olika boostersen läggs ut. Den som vann flest matcher är den som får välja ett sällsynt kort först, sedan får tvåan välja osv. Tillslut har alla fått några sällsynta kort var och draften är slut.

Några av de mer sällsynta korten jag fick tag på under draften.
Vad jag vet är detta bara ett sätt att drafta på, och att det finns många varianter på det. Men det var iaf så här vi gjorde och jag tyckte det var sjukt kul. Blev riktigt nöjd med de korten jag lyckades kamma hem.

Tills nästa gång

Ha de gott!

1 kommentar: