fredag 29 november 2013

Recension: Batman Arkham Origins


Dags för en recension här på bloggen! Den här gången är det självaste Batman som ska recenseras i hans senaste spel, Batman Arkham Origins.

I Batman Arkham Origins så träffar vi på en yngre Bruce Wayne som levt livet som Batman i två år. Det är snöigt ute i Gotham och julstämningen är påtaglig på flera platser i staden. Som mörkrets riddare svävar jag fram genom staden med hjälp av min mantel, gripklo och många fler prylar som finns tillgängliga.

Själva handlingen utspelas under en intensiv julafton i Gotham där vår favorithjälte blir efterlyst, död eller levande, av en Batmans främsta fiender, Black mask! Han sätter åtta av de farligaste mördarna på jobbet och nu måste Batman sätta dessa skurkar bakom lås och bom!

Jag tycker att handlingen börjar rätt intressant. Black Mask är en intressant karaktär som inte fått speciellt mycket utrymme i de tidigare spelen, så att sätta honom som "huvud"-skurken känns kul och lite annorlunda. Dock så kommer det inte dröja speciellt länge innan handlingen blir väldigt förutsägbar och mitt engagemang tappas en aning.

Rent spelmässigt så finns det några nyheter. Läget då Batman agerar detektiv har enligt min mening förbättras en aning. Nu kan man med Wayne's avancerade utrustning spola tillbaka tiden och se brottet utspela sig framför våra ögon, för att sedan hitta ledtrådar. Ett kul grepp!

Även bosstriderna har ändrats en smula. Det finns strider som fungerar mer som något slags blandning av det vanliga stridssystemet som finns i spelet med "Quick Time Event"s. Till en början funkar det ganska bra, men efter att upprepas i ganska långa strider blir det tyvärr rätt tjatigt.

I början var jag ändå väldigt positiv till spelet. Efter att ha hört en hel del kritik om spelet så vart jag överraskad över hur bra och välgjort spelet ändå var. Bortsett från en ordentlig frame-drop under strid i stora miljöer så var de första timmarna med spelet mycket underhållande.
Stridssystemet fungerar fortfarande som en dans!
Tyvärr tappar jag intresse för spelet när jag kommer längre in i spelet och träffar på mer obskyra och ointressanta skurkar från Batmans universum. Även fast jag har en del koll på Batman så är många av skurkarna i spelet några jag aldrig tidigare hört talas om. Tyvärr är de ganska tråkiga och det känns verkligen som Warner Bros Games Montréal vrider ut det sista ur Batmans Galleri. Jag tycker det hade varit bättre ifall de satsat på en intressant historia istället för att slänga in så många skurkar. Less is more!

Arkham Orgins är inget dåligt spel. Det är roligt större delen av äventyret och väldigt snyggt på sina ställen. De nya röstskådisarna på Batman och Jokern håller en hyfsat hög nivå men slår inte originalen från de tidigare spelen i serien. Ifall du verkligen vill ha mer Batman så kommer du absolut gilla spelet, men troligtvis inte så mycket som de tidigare delarna.

Batman: Arkham Origins får betyget 3/5






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar