söndag 3 november 2013

Gamex 2013

I år var det fjärde året som portarna till Gamex öppnades. Gamex är Sveriges största spelmässa där man kan se och spela en massa nya (och en del gamla) spel. Jag har i flera år funderat på att åka dit men i år tog jag mig i kragen och åkte iväg mot huvudstaden!

Det var mycket folk inne på mässan. Långa köer till framförallt den högupplösta versionen av Oculus Rift som fanns inne i FZ's bås.

Jag fick testa att spela ett skidspel (inte skitspel) med Oculus rift. Det var en.... märklig upplevelse! För dem som inte har koll på vad Oculus rift är, så kan man beskriva den som ett slags tillbehör som man sätter på sitt huvud för att få en känsla av att man befinner sig i spelet. Om du fysiskt rör ditt huvud åt vänster så kollar du åt vänster i spelet.

Med denna på huvudet gav jag mig alltså ut i en virtuell skidbacke. Något som kan vara värt att nämna är att jag aldrig åkt utförs-skidåkning i hela mitt liv. Det tog ca 3 minuter innan jag mådde så dåligt så jag verkligen var tvungen att sluta spela. Det var en mycket märklig känsla, liksom läskigt. Jag var i en backe, en brant backe dessutom(!) och jag upplevde allt väldigt nära. Upplösningen var inte på topp då detta var den lågupplösta varianten av Oculus rift så jag antar att mycket av mitt illamående berodde på det. Men som det ser ut i nuläget är Oculus rift inget för mig.

Något annat jag även fick testa var PS4, som jag sett fram emot att testa mycket länge. Jag fick tillfälle att testa två spel. LEGO: Marvel Super Heroes och Knack

Det första jag noterar är hur kontrollen skiljer sig mellan PS3 och PS4. Den nya kontrollen känns aningen tyngre och inte lika plastig. Axel-knapparna känns mycket bättre och kontrollen lägger sig bekvämt i mina händer. 

En annan sak jag lägger märke till är att Start och Select-knapparna är borttagna från kontrollen och är istället ersatta med en options-knapp och en share-knapp. Options-knappen fungerade precis som vad det låter som och share-knappen används för att lägga upp klipp på sitt spelande på nätet. 

Om själva spelen finns det inte mycket att säga. Lego-spelet var roligast, fast väldigt otydligt med vad jag skulle göra för att ta mig vidare. Annars väldigt mysigt att se Lego-hulken gå runt och kasta stenar. Knack var en ganska stor besvikelse. Trodde jag skulle få se lekfulla miljöer och knivskarp grafik. Jag fick inte något av de. 

Men höjdpunkten på mässan var att se podcasten Nördigt köra sin live-podd. Det de gjorde var egentligen bara att spela in en podcast fast framför publik. Mycket underhållande! Det roligaste var när Anders Jansson(Hipp hipp!, Starke man mm.), som var gäst, spelade skidspelet som jag nämnde tidigare med Oculus rift på sig. Han voltade runt och tricksade till publikens skratt och applåder. 



Det blev en lyckad dag på Gamex, och känner att detta är något man kanske borde göra om. Tidigare idag utannonserade Gamex att det även kommer komma en mässa nästa år, vilket såklart är toppen. Mer spelkultur åt folket!

Ha de gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar