onsdag 22 maj 2013

Mina tankar kring Xbox One.


Igår utannonserade Microsoft sin nästa konsol. Som i princip alla visste så kommer den att släppas senare i år (ungefär samtidigt som PS4 kanske?) men något ingen visste var vad namnet skulle bli. Under många år har man kallat Microsoft's tredje xbox för "Xbox 720" då den nuvarande, Xbox 360, syftar på hur många grader(vinklar) det finns i en cirkel. Men så blev alltså inte fallet. Istället får den nya maskinen namnet Xbox one. Vad man nu ska kalla den första xbox:en är numera en gåta men aja.

Det som visades under presskonferensen var inte mycket som imponerade på mig. I säkert 15 minuter pratar de om hur denna nya maskin ska underlätta och göra ditt tv-tittande enklare vilket känns som en otrolig felprioritering. Man ska exempelvis kunna se på en basketmatch och be Xbox'en visa statistik om spelarna och annan tänkbar fakta man skulle vilja se under en basketmatch. Detta är säkert en cool funktion men vem kommer använda den? Många sitter säkert med statistik om spelarna redan på sin smartphone eller läsplatta. Det är alltså ett behov Microsoft tillfredsställer som andra tjänst redan kan göra. Det här är bara en cool lösning på ett problem som inte behöver lösas. Varför ska jag se det här när jag kollar på en ny Spelkonsol!?

Senare nämner de (suprise suprise) Halo. Fast denna gång pratar de inte om något nytt Halo-spel utan om en tv-serie som Steven Spielberg ska vara inblandad i. Återigen, varför berättar ni detta nu? Jag vill se spel!

Några spel som visas är Fifa, Madden och några andra för mig helt ointressanta spel. Fina teknikdemos visas upp där supersnygga bilar flashar förbi i en trailer för nästa spel i Forsa serien. Sen händer faktiskt något lite spännande. Våra finska vänner på Remedy's loga dyker upp och de börjar prata om hur Remedy skapat spännande och indragna historier i spel. Jag tänker på en uppföljare till Alan Wake men får istället en trailer på ett spel som heter Quantum Break. Trailern är riktigt snygg men säger inte så mycket om själva spelet.

Avslutningsvis visar de nästa CoD till Xbox One och jag kunde inte bry mig mindre. Det ända jag reagerar på är att det är väldigt mycket hundar med i spelet och det stående skämtet "Call of Dogs" föds i live-chatten jag samtidigt sitter i.

Sen tar det bara slut. Jag känner mig tom och ganska besviken. Inga för mig intressanta spel och mycket märkligt fokus när det gäller funktioner.

Det blir nog en Playstation nästa gång också.

2 kommentarer:

  1. Vad är dina tankar om Playstation 4?
    Kommer man få se ett inlägg från dig om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att skriva om PS4 mer inom en snar framtid. Stay tuned!

      Radera