fredag 17 maj 2013

Boktips! Grabben i kuvösen bredvid


För en gång skull har jag läst en bok. Eller ja, jag läser ju studentlitteratur i princip hela tiden men det var länge sedan jag läste en bok "självmant" så att säga.

Boken heter Grabben i kuvösen bredvid och det är en slags självbiografi om Jonas Helgesson, som är författaren av boken. Jonas är i princip som alla andra. Han har drömmar och framtidsvisioner. Det är dock en grej som har gjort hans liv en aning annorlunda än många andras liv. Han har nämligen en CP-skada.

Ordet CP kan vara det mest missförstådda ordet någonsin. Enligt många är CP samma sak som att vara dum i huvudet eller att vara en idiot. Detta är långt ifrån vad CP är och detta berättar Jonas om i sin bok.

Om man ska dra det kort så gör en CP-skada att man får svårigheter med att röra sig och tala och kroppen kan få ofrivilliga spasmer i exempelvisa armarna.

Men Jonas har tränat i hela sitt liv för att han ska leva ett så "normalt" liv som han kan och har kommit väldigt långt på sin resa. Han behöver tex inte ha rollstol fast läkarna sa att han skulle ha den i resten av sitt liv, och han har tagit körkort.

Grabben i kuvösen bredvid är en gripande bok fast med otroligt mycket humor. Jag skrattar nästan så jag grinar i vissa stunder och njuter hela vägen. Han berättar om allt från pinsamma missförstånd på ica till misslyckade raggningsförsök på klassens snygging. Allt med en stor portion humor!

Boken är lättläst och ganska kort vilket känns skönt för mig som inte är så van vid att läsa. Jag rekommenderar den till fullo!

Jonas är även stand-upp komiker och föreläsare. Här nedan finner ni ett klipp med honom!
Ha de gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar