onsdag 15 maj 2013

Jag har köpt världens bästa album!

"Men vadå? Ett musikalbum kan ju inte objektivt vara det bästa? Det kan ju inte vara världens bästa album enligt alla?" 

Okej då. Jag tycker detta är världens bästa album!

En av världens bästa band (om inte det bästa) heter The White Stripes. Eller ja, hette kanske man ska säga, då de inte turnerar längre. The White Stripes bestod av Jack White och Meg White. Han på gitarr,sång och piano och hon på trummor och backupsång. De var en rockduo från Detroit och år 2003 släppte de en skiva vid namn Elephant, och det är detta album jag plockade upp i en skivaffär i Göteborg för några dagar sen. Jag har lyssnat på Elephant många gånger förut men nu har jag alltså köpt den. Varför det? Gillar man ett band/artist så tycker jag att man ska köpa deras skivor, iallafall några av dem.

"Vilken är din favoritlåt? Alltså din favorit genom tiderna!!?"
Hur fan ska jag veta det. Musiksmak ändras och ibland gillar man något som senare glöms bort. Men frågan om världens bästa album är det betydligt enklare att svara på. Det är nämligen bara att ta det albumet man tycker inte har några dåliga låtar och har bäst låtar. Låter enkelt men är förvånansvärt svårt. 8 av 10 av låtarna kanske är legendariska men det finns fortfarande låtar på skivan som förstår helhetsintrycket. Om skivan är grym hela vägen igenom så är det en mycket stor chans att det är ditt favoritalbum!

Och mitt är alltså Elephant av The White Stripes. Ifall någon inte har helt koll på vilka låtar som finns på detta underbara album så kommer här en litet smakprov.

*Seven Nation Army

*I Just Don't Know What To Do With Myself (cover)

*Ball And Biscuit



*The Hardest Button To Button

och 10 ytterligare låtar som alla håller otroligt hög kvalité!

Ta en lyssning vetja och ta reda på vilket album som är ditt favoritalbum och dela gärna med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar