måndag 12 maj 2014

Artisterna i mina öron: Tom Morello

Artisterna i mina öron är en serie inlägg som handlar om mina favorit musikartister som vars musik flitigt spelas på mitt Spotify-konto. Detta är del 1 och detta inlägg handlar om gitarristen Tom Morello!


Tom Merollo är kanske mest känd som gitarristen i den politiska rock/alt-rockgruppen Rage Against The Machine, där han blev känd för sin unika stil och sätt att spela gitarr på. Han tog mer inspiration från hiphopare och olika DJ's än andra kända gitarrister, vilket ledde till ett väldigt unikt sound. Gitarren i hans låtar låter ganska ofta som om det skulle vara något helt annat en den gitarr han håller i.

Tom Morello är även känd från Audioslave och sitt solo projekt The Nightwatchman. Som The Nightwatchman spelar han politiska låtar på en nylonsträngad gitarr medan han i Audioslave spelar elgitarr som liknar mer den i Rage Against The Machine fast där musiken har mindre politiskt budskap.

Varför är Tom Morello så fantastisk?
Hans stil är verkligen helt unik! Man kan verkligen höra på ett solo om det är han som ligger bakom det, och hans riff är så svängiga och hopp-vänliga att det nästan är omöjligt att inte headbanga till, även om man sitter på en fullsatt buss. Med hjälp av en Whammy-pedal och en wah wah-pedal får hans solon otrolig karaktär och jag njuter lika mycket varje gång han trampar på dessa.

Länkar till några favoriter:
Rage Against The Machine - Killing in the Name
Rage Against The Machine - Sleep now in the Fire
Audioslave - Show me how to Live
Audioslave - Like a Stone
Bonus: DETTA SOLO!!

Ta en titt på hans grejer och jag är övertygad om att ni kommer gilla det!

Tills nästa gång

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar