torsdag 22 maj 2014

Artisterna i mina öron: First Aid Kit

Artisterna i mina öron är en serie inlägg som handlar om mina favorit musikartister som vars musik flitigt spelas på mitt Spotify-konto. Detta är del 2 och detta inlägg handlar om country/folkpop-duon First Aid Kit!



Hur mycket av modern musik har egentligen stämmor i sig? Har ni tänkt på det någon gång? Inte? Inte jag heller innan jag upptäckte First Aid Kit för några år sedan. I princip all övrig musik jag lyssnar på så är det en som sjunger i taget, förutom på någon refräng lite då och då. Därför sticker verkligen First Aid Kits sångstil verkligen ut från mängden och upplevs nästan som magisk. 

First Aid Kit består av systrarna Klara och Johanna Söderberg och de blev riktigt stora när de föra album släpptes The Lion's Roar. De har även haft den stora äran att jobba med min absolut största idol Jack White och även spelat live med honom! När First Aid Kit spelar live så spelar Klara gitarr och Johanna spelar ofta någon form av piano.

Varför är First Aid Kit så fantastiska?

När jag lyssnar på First Aid Kits musik så blir jag på sånt där skönt humör, det är som de spelar och sjunger för själen. Deras melodiska sångmelodier är helt otroliga och stämmorna gör bara allt ännu mer awsome! De fyller ett tomrum i mitt musikhjärta som jag inte visste fanns. Men nu vet jag att något har saknats och nu är jag hel igen. Tack Klara och Johanna!

Länkar till några favoriter:
Wolf
My Silver Lining
Chiquitita (ABBA cover)
Emmylou

BONUS!
The Lion's Roar gående på Paris gator!

Tills nästa gång

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar