söndag 14 april 2013

App-tips: Podkicker!


Jag fullkomligt älskar att lyssna på podcast! Jag gör det varje dag. När jag åker buss, när jag vilar på soffan, innan jag lägger mig, när jag äter osv. Ni fattar vinken. En kort beskrivning om vad en podcast är:

En podcast (podradio) är inspelade radioprogram som man kan prenumerera på via så kallade RSS flöden. Ett vanligt sätt är att prenumerera via iTunes eller via podcastens hemsida. Ett podcast-avsnitt kan variera i längd. Allt från 30min till 4h. Jag kommer i senare inlägg tipsa om lite olika podcast's som jag rekommenderar. Men i detta inlägg ska jag endast tipsa om en app till Andriod som kallas Podkicker!


Podkicker är en app som kan hämta hem, streama och spela upp podcast. Den har en enkel design och enligt mig ett enkelt användargränssnitt. För att börja går man in på fliken "Channels" som finns placerad i nedre vänstra hörnet. När man väl klickat sig in där ser man två symboler uppe till höger. Om du trycker på symbolen med ett plus-tecken på så kommer du till en meny där du kan lägga till nya podcast's som du kan börja prenumerera på. Man kan söka genom att trycka på "search", vilken är den funktion jag använder mest. Man kan även söka på rekommendationer baserat på dina redan tillagda podcast's. Symbolen bredvid plus-symbolen är "refresh"-symbolen. När du trycker på den uppdateras dina podcast's och appen letar efter nya avsnitt. Ett tips är att göra detta lite då och då.

När du väl börjat prenumererat på en podcast är det bara att börja ladda ner avsnitt. De nya avsnitten syns under fliken "New". Klicka på det avsnittet du vill ladda ner eller streama. När du lyssnar hamnar avsnittet under fliken "player" som är appens spelare. Här kan du även lägga till avsnitt som ska lyssna på senare.

Den sista fliken är "downloads" och här ser du alla dina avsnitt du laddat ner. Med ett snabbt tryck på ett avsnitt så hämnar det i spelaren. Om du håller inne på ett avsnitt så kommer en meny upp där du bland annat kan radera avsnitt.

Jag älskar podkicker! Den är snabb och enkel och när man vant sig finns det ingen anledning att byta podcast-app. Ett litet minus är när du ska söka på podcast's så måste du söka ordagrant. Om du till exempel vill söka fram "Tankesmedjan" så kan du inte hitta den genom att söka på "tankjesmeian". Kolla upp stavningen innan!
Jag har kollat på flera podcast-appar till Android med ingen har varit bättre än denna. Mitt tips är att spana in podkicker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar