fredag 22 mars 2013

En film om Olle Ljungström

Det känns som jag hamnat i någon form av helvete. Att få precis allt man åtrår men inte kunna njuta av det.
- Olle Ljungström 


Olle Ljungström är en av mina största förebilder när det kommer till musik. Han kan använda ord och fraser på ett sätt man aldrig hört förut och hans låtar har blivit svenska klassiker. Darin's version av En apa som liknar dig och Magnus uggla's Jag och min far ligger högt uppe på topplistorna, och både dessa låter ligger Olle bakom. 2009 släpptes in film om Olle Ljungström med titeln En film om Olle Ljungström som sändes på SVT och som senare blev en DVD. När jag var på Åhlens häromdan så hittade jag just denna film som jag ivrig köpte.

Filmen handlar inte speciellt förvånade om Olle Ljungströms liv. Filmen filmades under tre år och vi får följa Olle under dessa år. Han pratar om drogerna, musiken och livet i stort och man kommer Olle djupt in på skinnet. Han berättar om tiden med Reeperbahn och vi får se klipp från deras spelningar. Alla klipp har god kvalité och filmen känns väldigt välproducerad.

Filmens längd ligger på ungefär en timme och håller hög kvalité hela filmen genom. Olle är en av Sveriges absolut mest intressanta människor och hans berättelse är väldigt gripande. Ta en titt på den ifall ni får chansen!

Trailer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar