onsdag 13 mars 2013

Samsung Galaxy SIII mini: En liten historia

Min Samsung Galaxy SIII mini med Flip cover
Nu för tiden finns det så otroligt många smartphone's där ute så när det är dags att skaffa ny mobil vet man inte vart man ska börja leta. Många köper en iPhone för att de vet hur den fungerar, hur den ser ut och att den är stabil. Priset verkar inte spela så stor roll då även barn i åldrarna 10 till 15 har sina egna iPhone's. iPhone har blivit ett så starkt varumärke att många andra smartphone's hamnar i skymundan. Men några som tagit upp kampen mot Appel är Samsung. Deras Galaxy SIII hade sålt 30 miljoner* exemplar i november förra året, vilket är en imponerande siffra för en enskild smartphone-modell.

Efter sådana framgångar bestämmer sig Samsung för att experimentera lite med sitt starka varumärke som Galaxy SIII blivit. Och det är då Samsung Galaxy SIII mini kommer in i bilden.

SIII mini med Apex launcher installerad.
Samsung Galaxy SIII mini släpptes i november förra året och då med ett pris på ungefär 3500kr*, något som många ansåg för dyrt för hårdvaran i telefonen. Med specs som ligger ganska långt under SIII:an's prestanda så ser SIII mini ganska fjuttig ut. Men vid mellandags-rean 2012 så låg priset på ca 2300kr och det var då jag slog till! Min gamla HTC legend hade dragit sin sista suck och jag var på jakt efter en ny telefon. Något jag var säker på var att jag inte ville ha en iPhone utan en Andriod. Med detta i åtanke och med en students begränsande plånbok fick det bli en SIII mini.

Om man ska dra det kort så är jag mycket nöjd med min SIII mini. Alla nödvändiga funktioner finns där. Storleken på skärmen ligger på 4.0 tum vilket jag tycker är lagom. Jag når enkelt med en hand över hela telefonen. Kameran är inte direkt något att skryta med men den fungerar för att ta bilder på amatörnivå. En funktion jag tycker är genial är funktionen att skriva sms (och andra texter) genom att dra fingret över skärm-tangentbordet istället för att trycka. Fungerar perfekt när man ska skriva sms med bara en hand! Spel och appar flyter och fungerar bra. Den dubbel-kärniga processorn gör sitt jobb och det är mycket sällan något lagg uppstår.

En av fördelarna med Andriod är att man kan greja med det mesta i telefonen. Andriod är ett öppet operativsystem och du har därför otroligt många möjligheter att skräddarsy din mobil efter hur du vill ha den. Jag var exempelvis inte helt nöjd med utseendet på Samsung's gränssnitt TouchWiz och byte därför utseende men hjälp av en launcher. Nu har jag en mer Nexus känsla över mitt gränssnitt vilket jag tycker är betydligt snyggare och skönare.

Samsung Galaxy SIII mini håller verkligen måttet för sitt pris. Den kanske inte är något tekniskt monster men den har det man behöver hos en modern telefon idag. Så ifall du eller någon du känner är ute efter en billig och stabil smartphone, så kan det vara värt att titta på Samsung Galaxy SIII mini!


källor:
Original priset på SIII mini
30 miljoner sålda SIII i november 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar