måndag 18 mars 2013

iPad: känsla och funktion

Har du en iPad? Vad använder du den till? Är det värt att köpa en sån?
 

Dessa frågor är vanliga att få om du är ägare av en iPad, eller vilken annan surfplatta som helst. För att besvara vad man kan använda en surfplatta till tänkte jag beskriva lite om min upplevelse med min iPad

Jag köpte min iPad 3 i höstas för ca 4200kr. Jag passade även på att köpa lite skydd till den, då jag ville vara säker på att den inte skulle skadas i min väska. När jag öppnade den så kändes produkten otroligt lyxig! Den bara skrek premium och jag kunde knappt fatta att den var min. En stor och fin retina skärm lyses upp och plattan startar. Efter man installerat den och ställt in en del inställningar så är det dags att börja använda sin nya produkt.

Så var mina första upplevelser med min iPad. Jag satt med den hela tiden och hade svårt att dra mig från den stora skärmen som lyder min minsta vink och är otroligt responsiv.  Men nu vidare till frågeställningarna. Vad använder jag min iPad till idag?

Man skulle kunna säga att iPad:en agerar som en snabbare och smidigare dator till surfande än vad min laptop gör. Ifall jag ska kolla vad som hänt i spelvärlden till exempel så händer det ofta att jag norpar åt mig min iPad och börja läsa. Den är snabb och det funkar mycket smidigt till att surfa runt på nätet med. Något annat jag använder den till är att plugga. Det är nog faktiskt det den fungerar bäst till. Jag laddar ner skoluppgifter från nätet och läser dem sedan i iBooks, en app som förvandlar alla tråkiga pdf:er till ungefär lika tråkiga digitala böcker. Mycket bekvämt att läsa och gör pluggandet lite enklare. Ett stort plus är att man kan zooma in på texter och texten är alltid knivskarp!

Men är den värt 4200kr?

Det korta svaret är... Nej. Nej, jag tycker inte det är värt att köpa en ny iPad för 4200kr i tanke på det man får. Detta är självklart upp till var och en men jag tycker att iPad:en's prislapp är för hög. Nuförtiden kan man få hyfsat kraftfulla surfplattor för en mycket billigare penning än 4200kr. Ifall du bara ska surfa med din platta tycker jag absolut att du ska titta på alternativen som finns. Det kan spara dig flera tusenlappar. Och ifall du väldigt gärna vill ha en iPad, kolla runt lite och jämför priser innan du köper. Funktionaliteten är i princip den samma på den nya modellen som på de äldre, så det kan vara värt att även titta på de äldre varianterna.

Jag kommer att skriva ett nytt inlägg där jag går in på appar som finns till iPad. Men det får bli en annan gång.

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar