tisdag 26 mars 2013

Mycket på en gång eller inget alls

Ungefär så känns det. Ibland har man saker upp till tänderna man ska göra och ibland har man verkligen ingenting. Det är mycket sällan det är mitt i mellan.

I vintras, när jag jobbade med systemprojektet i skolan hade jag ingen fritid alls (nästan). Projektet gick ut på att programmera ett program som kunde lägga in skådespelare i en databas som skulle användas av en casting-studio. Kan låta enkelt men det är mer att göra av vad man kan tro. Efter ca 5000 rader kod var jag och min arbetskamrat klara med projektet och då hade vi suttit varenda dag, minst åtta timmar och skrivit kod. Och då pratar jag även helger, fast då lyxade vi till det med bara fem timmars programmering per dag.

Att komma från en relativt slapp gymnasieutbildning och sedan hoppa in i detta tempo känns väldigt ovant. Man måste verkligen lägga ner sig om man ska klara sig. Men i gengäld är det mycket roligare!

Men det var då det... Nu (vårterminen 2013) läser jag en mediakurs, och här kan man verkligen prata om mycket på en gång eller inget alls. För några veckor sedan skulle vi skriva ett hyfsat omfattande arbete som tog mycket tid och energi. Men nu när det är klart så har tempot gått ner något oerhört. Har bara en bok att läsa lite i. Ganska tråkigt faktiskt, att allt viktigt kommer på en gång och sedan blir det sådana här situationer, när man nästan inte har nått. Bättre planering hade uppskattas!

Jaja.. Jag får väl läsa min jäkla bok då...

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar