lördag 2 april 2016

In Flames: Siren Charms. En artist kreativa frihet

Den senaste tiden har jag lyssnat väldigt mycket på det svenska metalbandet In Flames. Jag har lyssnat igenom större delen av bandets av diskografi, och när jag gjorde det så upptäckte jag att bandets sound har förändrats under alla år de varit aktiva. Detta fick mig att tänka på något som har slagit mig förut, och det är hur bandets fans reagerar när ett band de gillar utvecklar och förändrar sitt sound.

In Flames senaste skiva, Siren Charms fick en hel del kritik just av denna anledning. Skivan var betydligt "snällare" än tidigare skivor, och det gjorde många fans besvikna. De ogillar den utveckling som skett med In Flames ljudbild under många år. Låtarna har blivit mer "mainstream" med tydligare refränger och låtar som i vissa fall till och med passar sig för radio. Många av de äldre fansen som varit med sen början känner sig svikna. Deras stenhårda dödmetallband har blivit mainstream, den största synden ett band i den genren kan begå.

Har In Flames blivit mainstream?
Jag kan förstå att tanken på att "sälja ut sig" retar gallfeber på folk. Att bandet ändrar sitt sound så att den breda massan ska gilla det, och på så sätt tjäna mer pengar. Att det är kapitalistiska intressen som formar bandets musik, och att de skiter i de lojala fansen. Absolut, jag kan förstå att man kan känna sig sviken. Men grejen är att artisterna gör inte musik för sina fans (ok, vissa gör väl det) utan de gör det för sin skull. Musik är ett konstnärligt uttryck, oavsett om det gäller Jazz, Blues, Pop, Rap eller Dödsmetall. In Flames har inte gjort Siren Charms på grund av att de vill tjäna enkla pengar. Tvärtom så hade de säkert tjänat mer pengar genom att göra det som så många fans skriker efter, att gå tillbaka till det hårdare och råare soundet. De gjorde Siren Charms för att de ville det, och det kändes rätt där och då. Sen kan man tycka vad man vill om musiken, men anklaga inte artister för att sälja ut sig när de uttrycker sin musikaliska vision.

Personligen gillar jag Siren Charms väldigt mycket, så mycket att jag köpte den som LP och satte upp på väggen. Favoritlåtarna är Through Oblivion, Filtered Truth, With Eyes Wide Open och Monsters in the Ballroom men här finns även låtar för de som gillar hårdare tag. Everything's Gone och When the World Explodes innehåller mycket skrik och aggression, så den som letar efter det kommer även hitta det.

Spotify gjorde för ett tag sen en undersökning där man kollade på vilken genre som hade mest de lojala fansen, och det visade sig att det var metallfansen som var mest lojala. Kanske är det just därför så många av In Flames fans blivit upprörde över Siren Charms.

Om du nån gång känner dig sviken av ett band på grund av att de ändrat sitt sound på den senaste skivan, tänk efter på varför de gjort skivan på det sättet. De kanske vill säga något annat än det du är van vid, och det får du helt enkelt leva med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar