söndag 15 februari 2015

Tidiga intryck från Zelda: Majoras Mask: 3D


Nu har det alltså hänt. The Legend of Zelda: Majoras mask till Nintendo 3DS har tillslut hamnat i min ägo, och gud vad konstigt det känns. Det är lite som en dröm. En märklig med härlig dröm. Men i vilket fall som helst har jag nu hunnit börjat spela lite grann och tänkte i detta inlägg skriva lite om mina intryck från spelet.

Det första som slog mig var att själva spelkassetten hade tysk text på sig. I ca 10 sekunder hade jag panik och tänkte "tänk om jag fått en tysk utgåva utan engelsk text!!". Som tur var det inte så och webbutiken där jag köpt spelet hade gjort sitt jobb även denna gången.

Väl inne i spelet tar det inte lång tid innan jag håller andan av alla nostalgiska känslor som jag får i kroppen. Jag kunde fortfarande inte skaka av mig känslan av att jag äntligen hade en spelbar version av Majoras mask. Introsekvensen för äventyret spelas upp framför mig likt en teater och jag upptäcker att grafiken i spelet fått sig ett ordentligt lyft. Link är inte så fyrkantig som han varit och staden där stora delar av spelet utspelar sig är faktiskt riktigt fin och mysig. Musiken är precis lika bra som jag minns den och stämningen är fortfarande helt unik för spelet. 

Älskar verkligen omslaget. Så snyggt!

Förutom den förbättrade grafiken så har även 3DS utgåvan utrustats med ett bättre sparnings-system, en anteckningsbok samt några andra mindre uppgraderingar. Nu kan man enklare spara utan att spola tillbaka tiden, samt att de ugglestatyer där man alltid sparat vid i Majoras mask är nu mer utspridda samt låter spelaren spara på riktigt och inte enbart temporärt som i originalet. 

Antekningsboken är verkligen är förbättring till spelet anser jag. I denna antecknar Link ner möten han har haft med karaktärer i spelet och  har på så sätt bättre koll på sina uppdrag. I originalet så kunde det lätt bli överväldigande med alla uppdrag samt deras ibland komplicerade struktur. Nu är det enklare att ha koll samtidigt som uppdragen behåller sin svårighetsgrad och charm. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag älskar Majoras Mask. Säkert mer nu än någonsin tidigare och jag kommmer garanterat spela så mycket jag hinner under nästkommande veckor. Det kommer komma en recension här inom sinom tid, helt garanterat. 

Tills nästa gång

Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar