tisdag 10 februari 2015

Daniel and Majoras Mask

Snart är dagen här. Den 13 Februari smäller det. Då släpps återigen The Legend of Zelda: Majoras Mask, denna gång på Nintendo 3DS. Ett spel jag ser fram emot något enormt att få spela, trots att jag spelat det många gånger tidigare. Fast denna kommer allt bli annorlunda.

När jag var liten hade jag en Super play-tidning. Jag brukade bläddra i den för att se de häftiga bilderna på alla nya spel och inte så mycket för att läsa i den. I just denna utgåva av Super Play så fanns en recension av det nya Zelda-spelet som var (suprise suprise) Majoras Mask.

Jag tittade på den här bilden mycket länge.


Bilden föreställer spelets antagonist Skull kid, som bär Majoras Mask. Egentligen inte någon speciell bild i sig, men jag tyckte den var förbaskat cool. Och det tycker jag än idag. Designen tilltalar mig något otroligt. Ett slags bisarrt och förvrängt mörker i skepnaden av en detaljrik mask.

Som många säkert vet kom Zelda: Majoras mask till Nintendo 64, vilket var en konsol jag aldrig ägde, så jag kunde inte spela Majoras mask. Fören en dag när club nintendo bestämde sig för att ge sina medlemmar ett unikt erbjudande. För en ynka 50-lapp kunde man köpa en samling med Zelda-spel till Nintendo Game Cube. En konsol jag ägde och spelade flitigt på. Min lycka var total. Inte nog med att jag skulle få tillfälle att spela igenom flera andra hyllade Zelda-äventyr, jag skulle tillslut få chansen att spela Majoras mask.

Jag fick hem samlingen och satte direkt igång med Majoras Mask, och allt kändes så bra. Världen i spelet var precis så där mörk och härlig som jag  jag fått höra från mina vänner och sett i tidningen att det skulle vara. Jag spelade länge och njöt till fullo.

Men en dag när jag spelade spelet så hände det som inte fick ändå. Spelet hängde sig. Och inte bara en gång, flera gånger varje dag. Jag testade att tvätta skivan med diskmedel (som jag hade hört skulle hjälpa om skivan var repig) men inget hjälpte. Den konverterade versionen av Majoras mask var helt enkelt otroligt dåligt genomförd på samlingen vilket ledde till att spelet blev i stort sett helt ospelbart. Man var aldrig säker. Nu var inte enbart trycket från spelets domedagstids-system som stressade på utan även själva spelets slarviga konvertering.

Det blev aldrig jag och Majoras Mask som jag hade tänkt mig. Vi som skulle trivas så bra ihop. En dröm som gick ut i sanden. Så förstå min glädje när Nintendo utannonserade att de skulle göra en ny ordentlig version, en remake av spelet till Nintendo 3DS. En konsol jag faktiskt äger! När de gick ut med nyheten så kunde jag knappt tro det. Jag trodde att det var för bra för att vara sant. Jag skulle få en andra chans att uppleva äventyret jag så länge längtat efter att få fördjupa mig i.

På fredag är dagen kommen. Det är då jag går hand i hand med min barndom och möter mörkret i Majoras Mask. Och jag hoppas att det blir en sjuhelvetes resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar