torsdag 15 augusti 2013

Xbox One Försenas i Sverige!


Nu är det alltså officiellt. Microsoft nya konsol kommer inte släppas under 2013 i Sverige utan komma under den tidigare delen av nästa år. Detta gäller då inte hela världen utan bara dessa länder:

Danmark, Belgien, Norge, Finland, Nederländerna, Ryssland, Schweiz och Sverige.

Varför Microsoft valt att flytta fram släppet av Xbox One vet jag inte helt säkert. Har läst att det har med översättning att göra och andra anpassningar av mjukvaran i maskinen. Kinekt-kameran har säkert något med saken att göra då det måste lära sig förstå och tolka röster, oavsett vart i världen den är. Jag har dock svårt att se att en Xbox här i Sverige kommer att förstå svenska. Det är nog mest i länder där engelska inte är en självklarhet som Xboxen måste lära sig andra språk (om den måste det), som i exempelvis Ryssland.

Vad denna försening kommer innebära för Microsoft går bara att spekulera i, men jag ser personer på forum som skriker sig hesa av upprördhet då de kanske förbokat konsolen och nu inte kommer få den i år, vilket jag har full förståelse för. Men å andra sidan så kanske detta gynnar Microsoft rent försäljningsmässigt när väl konsolen kommer ut. De flesta som köper spelkonsoler har inte koll på om en konsol redan har varit släppt i annan del av världen och köper första bästa. Om de då ser att Xboxen är nyare än PS4'an så finns det en chans att de tar Xboxen bara på magkänsla. Inte helt otänkbart. Mycket kommer hänga på hur Microsoft kommer att marknadsföra konsolen när den släpps, vilket ska bli väldigt intressant att se!

Tills nästa gång.
Ha de Gott!

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet!
    Kan det kanske bli så att Xboxen förlorar på att inte komma ut i år också? I och med att de missar julhandeln! Kommer vara många som köper PS4'a under den högtiden om Sony lyckas få ut den i tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo absolut ligger det något i det. Julhandeln är en av de perioderna då det säljs mest tvspel så där förlorar nog microsoft en hel del. Att jag valde den vinkeln jag hade i mitt inlägg beror på att jag läst en del texter som handlar om hur microsoft förlorar på detta. Jag ville komma med en alternativ text där jag skriver om att det även kan vara något positivt med ett senare släpp-datum. Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Beror på att xbox one är helt beroende på TV och sådant, vilket som dom inte har fixat i dessa länder ännu PGA brist av intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan helt klart vara så. Xbox one verkar vara beroende av mycket runt omkring. Frågan är om microsoft tagit sig vatten över huvudet med sin vision av Xbox One.

      Radera